onsdag den 10. april 2013

Ucharmerende skævhed

....det er vist det rette ord til at beskrive denne hæklede kurv.


Alt var fryd og gammen INDTIL jeg vaskede den! 

Jeg har hæklet i Zpagetti-garn (af den dyre kvalitet, hvis det har nogen betydning) på hæklenål nr. 10. Kurven er 19 cm i dia og 11 cm høj. Ville lige vaske den inden der skulle broderes på kurven, men nu sidder jeg med en blød og slasket kurv.

Hvad har jeg gjort forkert? 

Mangler et par gode råd, 
for jeg er allerede i gang med kurv nr. 2

13 kommentarer:

  1. Hej Lene, som udgangspunkt kan zpagetti faktisk ikke vaskes :( Ikke hvis du vil beholde samme udseende som før vask - har dog ingen løsning for hvad du kan gøre for at 'holde formen'.. :(
    Men ellers synes jeg da den er fin! :D
    Mvh Kamille

    SvarSlet
  2. Hvad med at hækle en kant på øverst i noget fast som fx murer snor?
    Mvh Rikke

    SvarSlet
  3. Jeg ville prøve at hækle den næste med nål 8 eller 9 i stedet så den bliver mere tæt :) på denne her, så ville jeg ligesom Rikke hækle en kant i toppen af noget fast garn

    SvarSlet
  4. Kender ikke garnet - men hvad med at stive den? det plejer at hjælpe

    jeg mener at huske: en blanding af kartoffelmel og vand, skylde den op i det og så tørre den i den form du vil have den i...

    SvarSlet
  5. Jeg ville nok stive den - Og så lade være med at vaske den anden...

    SvarSlet
  6. Først ville jeg foreslå: Vask den, men det er jo gjort. At garn ikke må vaskes undre mig.
    Du må stive den eller finde noget "billigt" tykt garn der kan bruges til projektet.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  7. jeg ville også prøve at stive den

    SvarSlet
  8. Har ingen anelse.. Jeg har håndvasket det jeg har lavet i det garn, uden ændringer efter vask.

    Tusind tak for de fine link til brug af prismer. Er helt vild med det syede. Tak for du gav dig tid - masser af idéer til nye projekter ;o)

    Knus

    SvarSlet
  9. Øv, hvor er det ærgeligt :( Faktisk har jeg aldrig prøvet at hækle med zpagetti-garn, så her kan jeg ikke hjælpe (Jeg har lavet nogle kurve til Strikkemagasinet -tror at de kommer i magasinet om en måned eller to ?

    SvarSlet
  10. Ser ud som et teknisk problem...altså, at kurven er for stor til at siderne kan bære vægten af garn.
    Måske andre tekniknørder i designbranchen kunne komme med et råd? Eneste jeg har er, at stivheden ikke er stor nok til er den kan bære tyngden af siderne. Så i mindre kunne det måske lade sig gøre. Holder den målene som i opskriften? Spørg den der har lavet opskriften om det virker i praksis...Desværre sidder mange bare og kopierer gode ideer i dag uden at vide hvad de laver. Teknik er dog stadig en del af godt design :-)


    Karen

    SvarSlet
  11. Hvor synd og ærgerligt. Jeg ville foretage et lille forsøg, inden jeg skred til at stive kurven, nemlig at fugte den ved hjælp af en forstøver og dernæst trække den uden på en skål/vase - så at sige forme den - og så lade den tørre helt igennem, inden "formen" fjernes. Har selv formet en hæklet kurv af bomuldsgarn med en gladosteklokke sat "omvendt" i.
    Venlig hilsen Bodil

    SvarSlet
  12. Karen: smiler lidt, for jeg har ikke brugt en opskrift ;D.....gad ikke finde den købte opskrift frem ;D. Straffen er så, at jeg sidder med en ubrugelig kurv. Blev bare lidt øv for jeg havde lige udtænkt en fin dekorations-idé. Garnets stivhed forsvandt med vasken, for inden da var kurven helt perfekt :-). Kurven er nu pillet op og jeg har hæklet en flakon....denne gang efter opskrift ;D og skal bruges som dekoration på en puf :-)
    Du har ret i at teknik er en del af det gode design. Har lige konstrueret mig frem til en fed sy-teknisk fremgangsmåde, der giver et fint finish.

    SvarSlet
  13. AV, ja jeg vil nok også sige at du ikke kan vaske det, uden at kende garnet og uden nogensinde at have hæklet i den type tror jeg at stoffet/jerseyen som det jo er har noget overskudsfarve som giver en stivhed, den vaskes ud og så bliver det hele slattent? Tror også der skal hækles enormt tæt og stramt hvis det hele skal kunne forblive bare nogenlunde i formen med tiden?
    Så vask ikke nr to og tag en mindre nål, den første tror jeg ikke på kan reddes med mindre den "bare" skal stå til pynt uden indhold.øv øv

    SvarSlet